נתניהו: “עומד מאחורי ההתחייבות ללגליזציה”

רה"מ מתחייב הבוקר (ה') להמשיך לקדם את הצעת החוק ללגליזציה גם בממשלה הבאה בראשותו, כך מסר בתשובה לפניית מגזין קנאביס. כזכור הצעת החוק נפלה בגלל פיזור הממשלה. היא מתירה רכישה ושימוש חוקיים לגילי 21 ומעלה, בחנויות יעודיות

בתשובה לפניית מגזין קנאביס מבהיר הבוקר (חמישי) רה”מ בנימין נתניהו כי תמיכתו בהסדרת שוק קנאביס חוקי בישראל עומדת בעינה וכי הצעת החוק הממשלתית שהוגשה בממשלה הקודמת שהתפזרה זה עתה תקודם גם בממשלה הבאה בראשותו.

מלשכת רה”מ נמסר כי “רה”מ עומד מאחורי התחייבותו ללגליזציה בישראל ומתחייב כי גם בממשלה הבאה תקודם הצעת החוק שהוגשה”.

על פי הצעת החוק, שכבר אושרה על ידי הממשלה בועדת שרים לענייני חקיקה ולאחר מכן גם במליאת הכנסת בקריאה טרומית, תותר החזקת קנאביס לשימוש עצמי באופן חוקי לגילי 21 ומעלה. הרכישה תתבצע מחנויות ייעודיות והקנאביס ייוצר בשרשרת ייצור חוקית בדומה למודל שאושר בקנדה.

עם זאת כזכור, הצעת החוק לא הספיקה להשלים את הליך החקיקה בקריאות ראשונה, שנייה ושלישית, מכיוון שהממשלה התפזרה מבעוד מועד, ולכן קרסה. מאחר ולא חל עליה “דין רציפות” כי לא אושרה לפחות בקריאה ראשונה, יחל ההליך בממשלה הבאה מחדש.

בנימין נתניהו (צילום: דוברות הכנסת)
“מחוייב ללגליזציה” – רה”מ בנימין נתניהו (צילום: דוברות הכנסת)

על בסיס התחייבותו של רה”מ כעת ובהתחשב בכך שהצעת החוק מגובה במסמך מקיף שנוסח בתום 5 חודשי דיונים של צוות בינמשרדי מיוחד שהוקם כדי לבחון את הנושא, תוגש הצעת החוק הממשלתית בממשלה הבאה פעם נוספת.

עם זאת, יש לציין שעל פי הסקרים כרגע עשויה לקום ממשלת ימין עם גורמים פחות ליברליים מאלו שהיו בממשלה הקודמת וכן היא צפויה להיתמך בין השאר על ידי מפלגת ‘הציונות הדתית’ ו’ימינה’ – שתיהן מתנגדות ללגליזציה ולא היו חלק מהממשלה הקודמת.

אף על פי כן כאמור רה”מ עומד על התחייבותו לקדם את הצעת החוק אם יצליח להקים ממשלה. ייתכן שיגיע להסכמות עם המפלגות החרדיות ש”ס ויהדות התורה שגם הן מתנגדות אך בחרו לא להגיע להצבעה על הצעת החוק וייתכן שלא יתנגדו באופן אקטיבי בהצבעה גם בפעם הבאה.

גם אם לא יצליח רה”מ להקים ממשלה, סביר להניח שגם בממשלת שמאל-מרכז בראשות יאיר לפיד תקודם הצעת חוק דומה שכן מפלגת ‘יש עתיד’ הצביעה בעד ההצעה למרות שישבה באופוזיציה.

חוק הלגליזציה היה אמור להיכנס לתוקף כבר לקראת סוף השנה (2021) לאחר התחייבות רשמית שנתן שר המשפטים לשעבר אבי ניסנקורן כשקבע בנובמבר 2020 כשהודיע במסיבת עיתונאים כי “בעוד 9 חודשים” יפתחו חנויות קנאביס חוקיות בישראל.

מי שהובילו לפיזור הממשלה באופן אקטיבי, ואיתו לקריסת הצעת החוק ללגליזציה, היו דווקא תומכי הלגליזציה בכנסת: השר לשעבר אבי ניסנקורן, ח”כ לשעבר רם שפע וח”כ לשעבר שרן השכל. מנגד, אלו טוענים כי סירובו של רה”מ נתניהו לאשר תקציב הוא שהוביל אותם לפזר את הממשלה. בדיעבד, הסתבר שהשלושה עזבו את מפלגותיהם (כחול לבן והליכוד) ועברו למפלגות אחרות, וכנראה שידעו זאת גם בעת הפלת הממשלה.

במקביל, בעקבות פיזור הממשלה בטרם השלמת הליך החקיקה ללגליזציה, הוגשה עתירה לבג”ץ בדרישה לביטול הפללת הצרכנים לאלתר. המדינה היתה אמורה להגיש תגובה לעתירה (“בג”ץ הלגליזציה”) עד השבוע, 14.2, אך ביקשה וקיבלה ארכה להגשת תגובה עד 28.2.

נכון להיום המפלגות התומכות בלגליזציה אם כן הן: הליכוד, יש עתיד, תקווה חדשה, ישראל ביתנו, העבודה, מרצ, כחול לבן. המפלגות המתנגדות ללגליזציה הן: ימינה, הרשימה המשותפת, ש”ס, יהדות התורה, הציונות הדתית, הכלכלית, רע”מ.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר